Beszámoló küldött közgyűlés! A világjárvány miatt elmaradt 2020-as küldöttgyűlésre szeptember 25.-én 09 órakor kerül sor a gyirmóti művelődési házban! a küldötteken kívül minden érdeklődő tagtársunkat várjuk! Az alábbiakban közzétesszük az egyesület vezetőségének beszámolóját a 2020-as évről.
A NÁDORVÁROSI SPORTHORGÁSZOK EGYESÜLETE VEZETŐSÉGÉNEK BESZÁMOLÓJA 2020.
A jelenlegi vezetőség a 2020-as tisztújító küldött közgyűlés után kezdte meg munkáját, a korábbihoz képest lényegében változatlan felállásban. A tisztújító közgyűlés már az akkor kibontakozó világjárvány árnyékában került megrendezésre, szerencsére még a korlátozó kormányzati intézkedések bevezetése előtt. Az, hogy a koronavírus járvánnyal terhes, rendkívüli nehézségeket hozó 2020-as évnek egy legitim, frissen megválasztott vezetőség vághatott neki, roppant szerencsés helyzetnek bizonyult, nem volt szükség rendkívüli eljárásrend bevezetésére, Egyesületünk folyamatos működése biztosított volt.
Egyesületünk bevételei szempontjából meghatározó a taglétszám alakulása: 2015 óta az Egyesület tagjainak száma folyamatosan nő, 2020-ra a felnőtt horgászok száma megközelítette az 1000 főt, a gyermekeké lényegében változatlan maradt. A taglétszám növekedése rendkívül örvendetes folyamat, különösen, ha figyelembe vesszük a tagság elöregedéséből származó jelentős lemorzsolódást is. A hozzánk hasonló más saját vizes egyesületeknél folyamatosan csökken a taglétszám, nálunk a stabil létszám lehetővé teszi a bevételek, a gazdálkodás hosszú távú tervezhetőségét. Az 1000 fő körüli létszámmal úgy gondoljuk elértük azt a maximális horgászlétszámot, amit még „elbírnak” vízterületeink. A következőkben el kell gondolkodnunk az új belépők számának estleges korlátozásán.
Az Egyesület gazdálkodása szempontjából a legfontosabb bevételeink az engedélyek árusításából befolyó összeg, az étterem bérleti díja, valamint a horgásztáborokból származó bevétel, kiadásaink döntő részét a haltelepítés, a halőrzés költségei teszik ki. Az elmúlt ciklusban jelentős mértékű megtakarítást értünk el a működési költségek tekintetében, a megtakarítást minden évben haltelepítésre fordítottuk. Az egyesület vagyonának döntő részét ingatlanjaink, a tanyaház és a Coovalter vendéglő jelenti, a vendéglő állagmegóvására a korábbi években jelentős forrásokat biztosítottunk, a múlt évben nagyobb beruházásra nem került sor.
A külső környezet, a vízpartok megközelítésének biztosítása, a vízparti környezet karbantartása nem tartozik az Egyesület működtetésének feladatkörébe, de a tulajdonosok teljes érdektelensége miatt évről év-re igyekezünk itt is tenni valamit. Az elmúlt évben a Marcal-tó belső oldalán, a rabkerti zsiliptől az „Magaspart” felé vezető ú megemelését, kátyúzását, valamint a Pápai-útról a „Beton” felé levezető rámpa aszfaltozását tudtuk elvégezni. Sajnos a Felső vízen ahol szintén nagyon jó lenne az utakat felújítani, karbantartani, a kezelői és tulajdonviszonyok. valamint a környezetvédelmi előírások miatt nem tudunk érdemben előre lépni. Rendkívül sajnálatosnak tartjuk, hogy a terület vagyonkezelésével megbízott szervek: Vízügy, Nemzeti Park, Önkormányzat, semmit sem tesznek a terület gondozásának, rendben tartásának érdekében. Komoly problémát okozott főleg a járvány kitörésének első időszakában, hogy a területre látogató rengeteg kiránduló által hátrahagyott hatalmas szemétmennyiség elszállításában sem volt senki sem partner, csak 2021 tavaszán civil kezdeményezés segítségével sikerült azt összegyűjtenünk és elszállítanunk. Pozitívum viszont, hogy a Vízüggyel sikerült megkötni egy vagyonkezelői szerződést, melynek értelmében évi meghatározott mennyiségű balesetveszélyes fát kivághatunk, természetesen saját költségen.
Az ügyfélfogadás, az iroda működése a járványhelyzet ellenére is zökkenőmentes volt, főszezonban heti két alakalommal tartottunk nyitva, éves szinten közel ezer horgásztársunkat láttuk el okmányokkal, Fontos eredménynek tekintjük, hogy a horgászengedélyeket SZÉP-kártyára is meg lehet vásárolni, valamint a bankkártyás fizetés is lehetséges már. Beszereztük a működéshez, halgazdálkodáshoz szükséges hatósági engedélyeket. Működtetjük az egyesületi honlapot, valamint facebook oldalt. A korábbi időszak gyakorlatával ellentétben 2017 óta az Egyesületnek nincs fizetett alkalmazottja, az adminisztrációs tevékenység is, mint minden más, társadalmi munkában történik.
A halgazdálkodás tekintetében talán a legfontosabb a telepítések mennyisége, összetétele. Az elmúlt év telepítési adatai III. nyaras ponty: 26818 kg, ragadozó (süllő, csuka) 900 kg, XL ponty: 989 kg, keszeg: 300 kg, összesen: 28786 kg
Jelentős eredménynek tekintjük, hogy a folyamatosan emelkedő halárak mellett is évről évre tudjuk növelni a telepítések mennyiségét. A 2020-as évben összesen 11 alakalommal került sor haltelepítésekre, nem volt egyszerű megoldani, de a nyári időszakban is tudtunk jelentős mennyiségű halat telepíteni, figyelembe véve a szabadságolásokat A múlt évben 660000 forintot nyertünk pályázati forrásból őshonos fajtájú halak telepítésére. A vízterület nagyságához viszonyítva az egész megyében egyesületünknél a legnagyobb mértékű a haltelepítés. A telepítések értéke 5 év alatt elérte a százmillió forintot! Részesültünk az év tavaszán lezajlott intervenciós telepítésből is, összesen 27 mázsa pontyot kaptunk.
Örvendetesen és látványosan nő a kapitális fogások száma is, elmondható, hogy a 10 kg-on felüli ponty és amurfogás már mindennaposnak számít, de az átlagos méretű halakból is rengeteget fognak. A telepítések mértékének és a nagyméretű halak jelenlétének köszönhetően folyamatosan növekszik a vendég-horgászat is, amely jelentős plusz bevételt jelent
A halőrök napi rendszerességgel végezték munkájukat, tevékenységük eredményeképpen sajnos soha nem tapasztalt mennyiségű szabálysértést derítettek fel: a járvány időszakában rendkívüli módon megnőtt az engedély nélküli horgászok száma, akik között számos külföldi, illetve a keleti országrészből érkező vendégmunkás is volt, több, a jogszabályokat be nem tartó vendéghorgásszal szemben is intézkednünk kellett. Sajnos a szabálysértések jelentős részét tagtársaink követték el, elsősorban a fogási napló vezetés-ének elmulasztása miatt született több feljelentés. Voltak a korábbi évekhez képest jóval komolyabb szabálysértések is. Intézkedtünk olyan területi engedéllyel nem rendelkező horgásszal szemben, aki tilalmi időszakban célzottan horgászott süllőre vízterületünkön. Hatalmas felháborodást váltott ki az az eset, amikor egyik tagtársunk az által kifogott közel 10 kilós pontyot leszúrta, és a döglődő halat visszadobta a vízbe, ebben az esetben hiába tettünk büntetőfeljelentést, a nyomozóhatóság sajnos nem látta bizonyítottnak a cselekményt. Egy alkalommal idős tagtársunk a vele szemben -be nem írt hal miatt- intézkedő halőrök munkáját igyekezett akadályozni, és sajnos volt olyan tagunk is, aki az ellenőrzés során agresszíven lépett fel, és életveszélyesen megfenyegette az intézkedő hivatásos halőrt. Az ellenőrzések során komolyabb orvhalász tevékenységet nem tapasztaltunk, Halőreink rendészeti vizsgával rendelkeznek, technikai felszereltségük kiváló, éjjellátót, hőkamerát, vadkamerát, drónt is bevetnek az ellenőrzések során, pályázaton szereztünk be halőri egyenruhát, kényszerítő eszközöket, csónakmotort.
Fontos halgazdálkodási feladatnak tekintjük a törpeharcsa gyérítést, szelektív halászati engedély birtokában folyamatosan végezzük a vízterület törpeharcsa mentesítését.
Az elmúlt években is lebonyolítottuk megszokott rendezvényeinket. Sor került egyesületi ifjúsági és gyermek horgászverseny, valamint felnőtt háziverseny lebonyolítására. A felnőtt verseny legnagyobb ki-fogott hala egy 17,4-kg-os amúr volt. Múlt évben is megrendeztük nyári napközis horgásztáborainkat, három turnusban közel 100 résztvevő gyermekkel. Helyszínt biztosítottunk a megyei gyermeknapi horgászverseny, számos amatőr horgászverseny, megyei egyéni feeder bajnokság, valamint a megyei professzionális csapatbajnokság lebonyolításához. ez utóbbin egyesületünk csapata második helyet szerezett meg.
Az elmúlt időszak, a koronavírus járvány komoly változásokat hozott mindannyiunk életében, számos egyéni tragédiával járt, sokunk számára jelentett felüdülést, megnyugvást, hogy legalább horgászatra, a vízpartok látogatására volt lehetőségünk. Igaz kedvenc időtöltésünk során is korlátozásokkal kellett szembe néznünk, hiszen a kijárási tilalom, az éjszaki horgászat korlátozása sokunkat érintett. Sokszor nagyon nehéz volt a kormányzati intézkedéseket kommunikálnunk horgásztársaink felé, megértetni velük, hogy azokat nem az Egyesület vezetősége hozta, és, hogy a halőröknek jogszabályi kötelezettségévé vált a karanténszabályok ellenőrzése. Komoly problémát okozott néhány tagtársunk, és vendéghorgász maga-tartása, a karanténszabályok megszegésével nem csak horgásztársaik, és halőreink egészségét veszélyez-tették, de többször vált ittas mulatozás színterévé a vízpart. Voltak olyanok is akik hetekre kiköltöztek a partra sátorral családostul, a legelemibb higiéniai szabályokra sem ügyelve, irgalmatlan mennyiségű szemetet termelve. Ezekben az esetekben több alkalommal kellett rendőri segítséget kérnünk, valamint pontosítani és keményen érvényesíteni voltunk kénytelenek horgászrendünknek a vízparti táborozásra vonatkozó pontjait.
Szeretném kiemelni, munkáját az egyesület vezetősége társadalmi munkában, mindenféle bérezés és jut-tatás nélkül végzi! Ezúton is szeretném megköszönni mindenki munkáját, aki bármilyen módon segítette egyesületünket!
Győr 2021.09.10. Róbert elnök sk.